dimecres, 30 de setembre del 2009

dimarts, 29 de setembre del 2009

gestió - organitzar els deures amb "remember the milk"


COM FER UNA BONA GESTIÓ DELS DEURES AMB "REMEMBER THE MILK"

Hola companys, he descobert un programa molt útil per organitzar i gestionar de forma eficient el gran nombre de deures, treballs i lectures que els professors ens encarreguen cada dia.

Es tracta de: "Remember the Milk" < www.rememberthemilk.com >.

Aquest programa disposa d'una base de dades que guarda la informació que tu escriguis a internet (com el notebook de google), d'aquesta manera, tindràs la teva agenda desde qualsevol ordinador amb internet. A part d'aquesta considerable avantatge, la forma d'utilitzar remember the milk és molt fàcil:



  1. Un cop registrat i entrat a la pàgina principal, vas a l'apartat preferències.

  2. Cliques a llistes.

  3. Afegeix llistes i crees una llista per cada assignatura (comunicació, gestió, història, processos, seminari, societat)

  1. Vas a l'apartat tasques.

  1. Per exemple, volem posar el treball dels models de psicologia, doncs cliquem a la pestanya de processos.

  1. Cliquem a l'espai on posa add new task.

  1. Escriurem: treballs dels models de psicologia i apretarem enter.

  1. La seleccionarem i veiem que a la dreta apareix un quadre per especificar diversos aspectes d'aquesta tasca. L'imprescindible seria especificar una data. Cliquem, doncs, a l'apartat Pendent i afegim la data d'entrega, en aquest cas: 02/10/09 i cliquem enter.

  1. Ja tenim la primera tasca, quan posem totes les tasques que hem de fer tindreu una llista, aproximadament, com la meva i, després despantar-vos, us posareu a treballar de valent! Jejeje. D'aquesta manera, tenim les tasques classificades per assignatures i per ordre de dia d'entrega.

  1. Si les volem veure totes juntes haurem de clicar sobre la pestanya de Totes les tasques.

  1. També podem veure el planning setmanal, clicant a l'apartat Resum i, després, Pla setmanal.

  1. Una altre utilitat és que podem classificar les tasques segons l'ordre de prioritat.

  1. Aquest programa, a més a més, té l'opció Offline, amb la qual podrem treballar sense internet. L'únic que em de fer és descarregar el Google Gears.

Espero que us serveixi tant com a mi i que, si li trobeu altres utilitats al programa també les compartiu.

Una abraçada! =)

dimecres, 23 de setembre del 2009

gestió - pràctica edu3.cat

PROJECTES D'INNOVACIÓ EN TIC

Edu3.cat

dilluns, 21 de setembre del 2009

comunicació - el llenguatge i les llengües


Síntesi


EL LLENGUATGE I LES LLENGÜES
Jesús Tuson


1. QUELCOM MÉS QUE UN MITJÀ DE COMUNICACIÓ

Tota senyal està destinada a la transmissió d'informació i, de fet, existeixen molts sistemes de senyals com, per exemple, les senyals de tràfic o les expressions facials. Però d'entre tots els sistemes de senyals, el llenguatge gosa d'una situació privilegiada gràcies a que és capaç de formar combinacions de senyals peculiarment organitzades i les orienta cap a la comunicació.

2. ELEMENTS PER A UNA DEFINICIÓ DE LLENGUATGE

Tot ésser humà es comunica mitjançant una llengua, és a dir, que tenim un mitjà d'expressió i de comunicació que es propi i exclusiu de la nostra espècie. A més a més, és diferent al llenguatge que utilitzen els primats més avançats, tant quantitativa com qualitativament, perquè s'organitza en diversos nivells (discurs, oració, sintagma, morfema, fonema) i també perquè comporta creativitat. Finalment, perquè ens permet esmentar esdeveniments en la seva ausència, d'això se'n diu parla desplaçada.
A continuació els diversos elements que conformen el llenguatge:

A) EL LLENGUATGE I L'ORGANITZACIÓ DE L'ENTORN

Una llengua ens permet organitzar el nostre entorn, i ho fem sotmetent les nostres percepcions a diversos graus d'abstracció*. Per exemple: El conjunt de planetes i una estrella formen el sistema solar; el conjunt de sistemes formen la via làctea; el conjunt de vies làctees formen les galàxies; el conjunt de galàxies formen l'univers; el conjunt d'universos formen el multivers.
D'aquesta manera, la il·limitada varietat de percepcions es veu reduïda a un número limitat de tipus d'objectes i de fenòmens. Aquesta reducció és la que permet l'enteniment entre les persones que parlen una mateixa llengua.

*Abstracció: Separar per mitjà d'una operació intel·lectual les qualitats d'un objecte per considerar-les aïlladament o per considerar el mateix objecte en la seva pura escència o noció (definició del DRAE).

B) EL LLENGUATGE I EL PENSAMENT

És veritat que sense la base d'una constitució cerebral mínimament adequada no és possible el llenguatge. Però també és cert que en la total ausència del llenguatge no apareixen indicis d'intel·ligència.
Per tant, el llenguatge és el responsable de que siguem capaços de pensar i és el principal causant del desenvolupament del pensament.

C) EL LLENGUATGE I LA MEMÒRIA

El llenguatge és, també, el suport bàsic de la memòria, tant individual com col·lectiva.
De la memòria col·lectiva perquè funciona com a vehícle de transmissió de mites, llegendes, històries i tradicions i també de l'acumulació científica i tècnica de generació en generació.
De la memòria individual perquè desenvolupa un paper singular en la formació de la identitat de la persona i ens permet la permanència d'aquell «relat» de la nostra pròpia vida.

D) EL LLENGUATGE I L'AUTOEXPRESSIÓ

Quan diem que el llenguatge fa possible l'autoexpressió, ens volem referir a l'existència del discurs intern, és a dir, el diàleg amb nosaltres mateixos, la reflexió sobre la nostre pròpia experiència. Això passa perquè pensem amb seqüències de paraules que es van representant en la nostra ment.

E) EL MITJÀ MÉS EXTENS

El llenguatge és el mitjà de comunicació i d'expressió més extens que posseïm. La prova és que tota expressió humana pot trobar una traducció en el llenguatge però no tota expressió lingüística pot ser invertida al llenguatge visual. A tall d'exemple: Podem descriure amb paraules la tragèdia d'una guerra però, en canvi, seria molt difícil fer-ho tant detalladament mitjançant gestos, fotografíes o la pintura (tot i que a vegades hi ha excepcions com el Gernika o l'expressions com: una imatge val més que 1000 paraules).

3. LA DEFINICIÓ GENERAL DEL LLENGUATGE

El llenguatge és un mitjà de comunicació i el més extens que coneixem. És el factor bàsic que ens constitueix com a éssers humans perquè fa possible el discurs abstracte i la parla desplaçada. Això és així perquè amb el llenguatge ordenem tant les experiències que provenen de l'entorn com les experiències que s'originen en nosaltres mateixos. També perquè juga un paper principal en la construcció del pensament i és, a més a més, el suport de la memòria. Finalment, ens permet l'expressió interior i lliure i és la causa del diàleg que mantenim amb nosaltres mateixos.


REFERÈNCIA BIBLIOGRÀFICA

TUSON, J. (1984). Lingüística. Barcelona: Barcanova (p. 45-50)

història - esquema conceptual educatiu



La naturalesa i la condició de llibertat postulada en la declaració dels drets humans dóna lloc a la gran diversitat de persones i, per tant, personalitats que existeixen al planeta Terra.

Fruit d'aquesta gran diversitat podem trobar persones que s'aïllen de tot i de tothom, o que per alguna circumstància han nascut fora de la societat (el cas de Mowgli, el nen salvatge de El Libro de la Selva), aquests casos són exemples d'individualització, els quals al no viure en societat no podran ser educats, i per tant sofriran desescolarització, condemnats a haver d'aprendre a sobreviure pel seu compte i sense les facilitats d'haver estat acollit per una societat.

Per altre banda, i com passa en la majoria dels casos, l'ésser humà és un ésser sociable que s'ajunta en grup o en societat per fer front de forma conjunta a la dificultat de la supervivència. Els humans que visquin en societat hauran de fer un procés de sociabilització per poder conviure, i que aquest viure en societat sigui realment un avantatge de cara a les dificultats, i no una dificultat afegida.

Aquest procés de sociabilització donarà pas, a mesura que vagi passant el temps, a la culturalització de la societat (amb els seus rituals, costums i creences) com a resposta de l'adaptació al medi i el fet de voler comprendre el perquè de les coses que passen i els grans interrogants existencials. També comportarà la història de la mateixa societat, amb tots els successos que comporta el fet de viure conjuntament (progrés, conflictes, etc...) i l'antropologia, la qual es formularà preguntes sobre la naturalitat de l'home.

La sociabilització serà, també, el procés que hauran de fer els infants per introduïr-se a aquella societat que l'hagi acollit. Entenent que per viure en societat s'han de formular, irremeiablement, unes normes de convivència que l'infant haurà de respectar. Però per dur a terme aquest procés, l'escola serà l'institució encarregada de fer de pont entre l'infant i la família; entre el nen i el ciutadà. I ho farà encarregant-se de la seva educació.

En el procés educatiu intervindran l'infant, que en aquest cas l'anomenarem aprenent; i el mestre (apart de la família i la mateixa societat), una professional capacitat per transmetre els coneixements necessaris perquè aquest infant sigui capaç de viure en societat i pugui ser considerat ciutadà.

Els mitjans que el mestre té per inculcar-li aquests coneixement a l'aprenent són la instrucció i l'adoctrinament que tot plegat es transformarà en un ensenyament que, si el mestre és digne del seu nom (un bon professional) i l'aprenent s'esforça per la seva part, es podrà transforar en aprenentatge, el qual portarà a la formació d'aquest aprenent ja sigui en forma de ciutadà o en forma de professional d'un ofici que faci servei a la seva comunitat. Finalment, el conjunt de coneixements adquirits per l'aprenent aniran redactant i construïnt el seu currículum.

Per altra banda, l'educació del poble dóna pas a l'autèntica democràcia, però també a la globalització, entent per globalització l'intent d'unificació d'una societat mitjançant l'administració de coneixements conformitzants, igualitaris i no relativistes com, per exemple, la llengua, la qual, a part de moltes més coses, és un mètode per poder comunicar-nos i expressar la realitat els membres d'una comunitat. La globalització, entesa d'aquesta manera, sorgiria, per tant, com un desig per mantenir la nostra identitat i poder transmetre-la de generació en generació.

dimecres, 16 de setembre del 2009

a mode d'introducció

Pensava que seria el primer en crear el bloc, però per sorpresa meva, sóc ni més ni menys que el 14!!! A priori, això és una bona senyal, ja que vol dir que la classe és responsable i fa els deures de seguida que arriba a casa. Ara bé, ja veurem que passa quan els deures no siguin fer un simple bloc jeje.

Pel tema del nom del bloc, he triat izaakesunmotivat, penso que cal especificar: un motivat per estudiar educació primària, és clar. Per tant, considero que el nom del meu bloc és educatiu. De totes maneres, si en Jorge Coderch o la Imma Gómez discrepen de la meva opinió, el cambiaré sense cap problema :)

Res més que donar ànims a tothom en aquest inici de curs i animar-vos a cumplir les promeses de millora radical respecte els estudis anteriors... (i m'incloc a mi mateix).