dijous, 17 de desembre del 2009

gestió - metàfores: l'ordinador com a...

METÀFORES
L'ORDINADOR COM A...


És una pràctica interessant i profitosa intentar classificar els diferents programes informàtics segons 4 metàfores possibles (les quals he copiat del bloc "Gestió de la Informació" a l'apartat d'aprenentatge):

- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.
- La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne.
- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.
- La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.

Ho intentaré fer amb 4 programes que hem treballat a l'aula els quals són els següents:

- JClic: És un programa que et permet, com molt bé diu el meu company Joan Antonio León de Tena al seu bloc: "crear les teves pròpies activitats educatives mitjançant l'opció JAuthor. Sols cal fer clic a “crear projecte” i allà esculls quin tipus d’activitat vols crear. Tens les opcions “mediateca”, “activitats” i “seqüència” per desenvolupar l’activitat, pujar imatges, afegir títols de les activitats i comentaris diversos, etc." Afegiria que, actualment, hi ha un arxiu amplíssim d'activitats per abraçar tots els cursos existents i totes les assignatures que s'imparteixen. Els alumnes aprenen d'una forma interactiva els continguts i, per tant, podríem relacionar aquest programa amb la metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor.

- WinLogo: Aquest programa consisteix en una petita tortuga que va dibuixant una línia negra per allà on passa. L'alumne, mitjançant ordres curtes, va dibuixant aquest camí en qüestió. Seria un clar exemple de la metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne. Respecte el WinLogo cal esmentar les característiques psicopedagògiques implícites en el programa (extret de l'apartat de matemàtiques de la web XTEC):
1. Parteix del coneixement natural del nen.
2. Respecta els ritmes i els itineraris individuals d'aprenentatge.
3. Es produeix un aprenentatge significatiu. Per tant, el classificariem en el model constructivista.
4. Aprenentatge interactiu. El nen controla tot el procés: des del projecte fins al resultat.
5. Dóna a l'error un nou significat. Si el resultat no es el que esperàvem, podem detectar on ens hem equivocat.
6. Facilita la reflexió sobre la pròpia activitat d'aprenentatge.
7. Facilita l'intercanvi d'idees i la discussió.

- Crayon Physics Deluxe: Aquest addictiu i creatiu joc consisteix en aconseguir superar tots els nivells dividits en diferents mons, i cada mon en diferents escenaris, en cadascun dels quals se'ns proposa un repte en el que hem d'ingeniar-nos-les per aconseguir que una pilota toqui una estrella situats en diversos punts de l'escenari. Com a eines tenim un llapis capaç de dibuixar tot el que la nostra imaginació doni de sí: caixes, pilotes, enllaços entre diferents objectes, cotxes, ... i la gràcia de tot plegat és que els objectes es comporten segons les lleis de la física, per tant, la gravetat hi té el seu pes, mai millor dit. Trobem en Cryon Physics, doncs, un exemple de metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador.

- Art Rage: Els amants de la pintura gaudiran de forma extraordinària amb aquesta eina que ha superat anys llum a l'archiconegut "Paint". Perquè es tal com si pintéssim un quadre, perquè quan passem l'espàtula per sobre el color es difumina i perquè quan pintem molta estona amb el pinzell sense aixecar el dit del ratolí la pintura s'acaba... ens trobem davant del millor simulador de pintura existent a dia d'avui. Aquest seria, doncs, un exemple de l'última metàfora que ens queda per esmentar: la metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina.
Sé que he qualificat al programa de simulador, però això no vol dir que correspongui a la metàfora del laboratori, ja que, en aquest cas, no trobem aquesta vesant pedagògica de la resolució de problemes, com en el cas del Cryon Physics. Sinó que té una utilitat més com a eina creativa.

CONCLUSIÓ

A mode de conclusió m'agradaria posar èmfasi en la gran utilitat de la metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne. Crec que seria interessant crear programes en aquesta línia, ja que aconsegueixen desenvolupar, millor que cap altre, l'aprenentatge significatiu. Això succeeix gràcies a que segueix el model pedagògic constructivista, com bé indica el seu nom. I en aquesta metodologia, l'educador agafa el paper de guia de l'aprenentatge, tot deixant que cada alumne sigui protagonista de la construcció del seu propi coneixement.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada