LES 4 HABILITATS PER COMUNICAR-SE AMB EFICÀCIA
Són les 4 habilitats que un usuari de la llengua ha de dominar per a poder-se comunicar amb eficàcia en totes les situacions possibles.
Les 4 habilitats són: llegir, escriure, parlar i escoltar. Tot seguit les descriurem una per una:
Llegir: És el procés a través del qual es comprén un text escrit. Té 4 implicacions:
1. És un procés actiu en el qual el lector va construint el significat del text, significat que potser no és el mateix que va voler donar-li l'autor.
2. Sempre llegim amb un objectiu (per plaer, per trobar informació, per adquirir coneixements, ...).
3. És un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. El lector ha d'adaptar els coneixements que li aporta el text als seus coneixements previs.
4. Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència* continu.
* Inferència: Habilitat de comprendre una part del text gràcies al context.
Escriure: És el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu (entenent per significatiu que sigui coherent, cohesionat, adequat, clar, amb correcció lingüísitca i registre adaptat).
Parlar: És expressar els nostres pensaments mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar: Comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Implicacions:
1. Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
2. Demana respecte per l'emissor i les seves idees.
3. Demana començar amb una posició objectiva, ficar-nos a la pell de l'altre i per entendre'l.
4. Un bon oient sap descobrir els objectius de l'orador.
5. A més a més, sap descobrir les principals idees del missatge.
6. Quan acaba de parlar l'orador, sap reaccionar al missatge.
La conclusió és la següent:
Molta gent es pensa que sap llegir, escriure, parlar i escoltar.
Però, en realitat, el que saben fer és mirar, dibuixar, articular sons i sentir.
Llegir: És el procés a través del qual es comprén un text escrit. Té 4 implicacions:
1. És un procés actiu en el qual el lector va construint el significat del text, significat que potser no és el mateix que va voler donar-li l'autor.
2. Sempre llegim amb un objectiu (per plaer, per trobar informació, per adquirir coneixements, ...).
3. És un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. El lector ha d'adaptar els coneixements que li aporta el text als seus coneixements previs.
4. Llegir és implicar-se en un procés de predicció i inferència* continu.
* Inferència: Habilitat de comprendre una part del text gràcies al context.
Escriure: És el procés mitjançant el qual es produeix un text significatiu (entenent per significatiu que sigui coherent, cohesionat, adequat, clar, amb correcció lingüísitca i registre adaptat).
Parlar: És expressar els nostres pensaments mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara, amb correcció i adequació a la situació comunicativa.
Escoltar: Comprendre un missatge a partir d'engegar tot un procés cognitiu de construcció del significat i d'interpretació d'un missatge pronunciat oralment. Implicacions:
1. Saber escoltar demana un paper actiu i participatiu.
2. Demana respecte per l'emissor i les seves idees.
3. Demana començar amb una posició objectiva, ficar-nos a la pell de l'altre i per entendre'l.
4. Un bon oient sap descobrir els objectius de l'orador.
5. A més a més, sap descobrir les principals idees del missatge.
6. Quan acaba de parlar l'orador, sap reaccionar al missatge.
La conclusió és la següent:
Molta gent es pensa que sap llegir, escriure, parlar i escoltar.
Però, en realitat, el que saben fer és mirar, dibuixar, articular sons i sentir.
La gent no sap escoltar, no sap parlar i, molt menys, no saben escriure.
ResponEliminaEm donen vergonya les garrafals faltes ortogràfiques que veig a vegades.