dijous, 5 de novembre del 2009

comunicació - llenguatge audiovisual

LLENGUATGE AUDIOVISUAL
ANÀLISI DE L'ANUNCI: OH, BROTHER!

En aquesta entevista, Guillermo Orozco ens explica la necessitat de ser competents en el llenguatge audiovisual. Aquests són un resum dels seus arguments:

- És cert que la imatge té un codi universal i que tothom pot "veure", però hi ha moltes formes de veure i si no ens sabem prou ens poden enganyar amb petits trucs que ens passen desaparcebuts. Per exemple, em de tenir en compte la tonalitat, l'angle de la càmara, on enfoca... en definitiva, es necessita un entrenament i una formació.

- Els mitjans audiovisuals, encara que no treballin amb aquesta finalitat, també són agents educadors. I, per tant, han d'assumir aquesta responsabilitat. Els pares que han de ser conscients d'això, han de saber que quan el seu fill està mirant la televisió estan sent educats en el sentit que aquesta vulgui, que sovint és perjudicial. Per tant, el pare ha d'estar amb el fill quan miri la televisió i ajudar-lo a criticar el que veu.

- Orozco també critica que només és busqui la modernització audiovisual i, en canvi, no es parli de quina lògica té. La majoria de centres escolar i professors - diu - no reflexionen quins avantatges pedagògics poden aportar els mitjans audiovisuals i les TIC, per tant, es produeix una falta d'aprofitament d'aquests nous recursos que ens ofereix la tecnologia.

- Reconeix, però, que això ve donat a que hi ha una analfabetització audiovisual i digital i que cal preparar als professors en aquest sentit.

Aquí teniu l'entrevista sencera:



A continuació faré una pràctica per posar a prova la meva competència audiovisual analitzant el següent anunci:







L'anunci es divideix en 4 parts:

1ª part: Problema / Infelicitat - La nena vol el monstre.
2ª part: Solució / Felicitat - La nena té el monstre i aquest va creixent a mesura que rep amor.
3ª part: Problema / Infelicitat - El monstre creix tant que no hi cap al cotxe.
4ª part: Solució / Felicitat - Compren el cotxe en mida XL i ja poden ficar-hi el monstre.

Dins d'aquestes quatre parts podem dividir els punts a analitzar en moments de felicitat i moments d'infelicitat:

Moments d'infelicitat:

- Llum: Poca llum, sensació de foscor.
- Colors: Colors freds i apagats. El cotxe que tenen inicialment és negre.
- Ritme de les imatges: Lent.
- Ritme de la música: Lent.
- Música: La melodia de "oh, brother!" ja va sonant i ja se'ns va posant al cap des del principi, però és en la 3ª part quan comença a sonar la lletra "oh, brother! no estarás conmigo...", la qual coincideix perfectament amb la situació que es planteja.

Moments de felicitat:

- Llum: Molta llum i, en algunes ocasions, llum solar.
- Colors: Colors alegres i vius. El cotxe nou és vermell.
- Ritme de les imatges: Ràpid.
- Ritme de la música: Ràpid, enèrgic.
- Música: En la segona part de l'anunci ja escoltem la lletra de la cançó.

Punts comuns:

Inclinació i enfocament de la càmara: La càmara mai arriba a captar tot el monstre sencer per tal que doni sensació de grandesa.

Frases: Sovint se senten frases en off que fomenten la cohesió familiar, per exemple:

- "Esta va a ser tu casa"
- "Se alimenta del amor que le das"
- "Como vamos a dejar de quererle"
- "Meterlo por aquí detrás, cómo que no se puede" (aquesta es repeteix dues vegades)
- "No te preocupes"
- "No estas solo"
- "Cómo puedes dejar de querer a alguien?"

Paral·lelisme: El monstre representa un germanet que neix (tampoc ho volen dissimular ja que li diuen "brother" que significa germà en anglès) i que es va fent gran, tot plegat fa que la família augmenti en nombre de membres i, a mesura que van creixent, també augmenta el volum. Això fa que el cotxe se'ls quedi petit i hagin de comprar el de tamany XL.

Tot plegat va creant un clima d'amor i d'afecte que t'absorbeix totalment, fent que les teva imatge de cotxe familiar per excel·lència sigui l'anunciat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada